"I´ts not the number of breaths you take, it´s the number of moments that takes your breath away"

onsdag 8 juli 2009

Dag 6 Upptrappning

Frukost vid 9: Som igår
Lunch vid 12.30: Jättegod köttfärsröra av bacon, blandfärs, champinjoner, cf, tomatpuré, sambal, vitlök mm till det broccoli
Middag: Kycklingpaj, sallad (sallad, gurka, tomat, paprika, ½ avocado, rödlök)
Recept:
Kycklingpaj.

Ingredienser
4 port
3 dl mandelmjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
Fyllning:
2 kycklingfiléer, ca 300 g
1 bit purjolök
smör
1/2 tsk salt
1 röd paprika
2 dl crème fraiche, 4 peppar & vitlök
3 ägg
2 dl Arla Köket riven ost, gratäng

Gör så här
Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajskalet vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skär kycklingen i mindre bitar. Strimla purjolöken. Stek kyckling i smör i en stekpanna. Tillsätt purjolöken och låt den fräsa med. Krydda med salt. Låt svalna något. Kärna ur och tärna paprikan. Blanda kyckling, purjolök, paprika, crème fraiche, ägg och hälften av osten. Fördela blandningen i pajskalet och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min. Servera med eller utan sallad.

Jag tänker anse mig som "färdigupptrappad" nu...I morgon kommer jag äta min kesogucka till frukost (keso blandat med grekisk yougurth) på det lite hallon och grädde. Hemgjord "müsli" av pumpa- och solrosfrön, några hackade nötter + lite kokosflingor.
Ska väga mig på fredag *spännande* (eller inte...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar