"I´ts not the number of breaths you take, it´s the number of moments that takes your breath away"

söndag 31 oktober 2010

Träningsuppdatering


Blev ingen träningsrapport förra veckan, och det blir eg. ingen nu heller. Känner att jag kommit in i det så bra nu - det blir ungefär samma vecka efter vecka:
2 ggr styrketräning med cardio
1 gång Yoga
någon långpromenad
Hade jag haft tid hade det blivit mer, men det har jag inte - och jag är nöjd ändå.
Däremot tänkte jag rapportera hur det går på gymet. Den 2/9
var jag och fick mitt träningprogram så nu har jag varit igång i 2 månader. I dag slog det mig att fasen vad mycket starkare jag blivit! Benpressen tex. där började jag på 55 kg 2X15
Nu tar jag 82kg 2X10 och 91kg 1X10.  Hög rodd började jag på 40 kg  2X15, nu blir det 50 kg 2X10 och 60 kg 1X10.
Crunches orkade jag bara 20 st X 2 och Plankan 30 sek X2. Nu orkar jag 60 crunches 1 gång, andra gången 45. Plankan 60 + 45 sek.
På allt har jag ökat. Jag kör så tungt jag orkar. Det är eg. bara sista månaden jag ökat på alla maskinerna. Jag har också lagt till några övningar, en maskin + 3 st med hantlar. Det är väldigt kul och peppande när det märks att man blir starkare! Jag har också läst på lite...Det bästa är om man kör en kort uppvärmning  på crossen 5 min, sedan kör man styrkeprogrammet Har du sen kört igenom hela ditt styrkeprogram så har du redan gjort av med det mesta av kroppens snabba o lätta energidepåer så när du sen går på cardion börjar du "ta av fettet" direkt.  Så gör jag. Jag har även köpt mig proteinpulver, så jag tar en drink mellan styrkan och cardion, och fakiskt orkar jag bra mycket mer då! Blir 30 - 45 min på bandet.
Ska boka tid med en instruktör igen och få lite vidareutveckling med lite nytt på programmet. Ett nytt mål sen är att kunna springa en del av tiden på bandet.

2 kommentarer:

  1. Go, go Innerjoin!!

    Är dålig på att träna men skulle nog kunna bidra med en hejarklack. Härlig att känna att man blivit starkare och kul att planera för utveckling med en tränare :)

    Kram från V

    SvaraRadera
  2. Om det är fett du vill bli av med, så skippa proteingroggen mellan styrka och cardio, ta den direkt efteråt istället när du är klar med allt.

    Även proteiner tillför kalorier, och du kör knappast så elit-hårt och länge att du behöver gå in med extra proteiner mellan styrka å cardio. Keep up the good work! /Lisen.

    SvaraRadera