"I´ts not the number of breaths you take, it´s the number of moments that takes your breath away"

måndag 18 oktober 2010

Recept tips:

Tänkte dela med mig utav ett mycket gott recept, detta är ett väl cirkulerande recept på nätet men jag har bara lagat det en gång innan denna...Man kan variera det massor! Jag använde fläskytterfilé, men man kan ta fläskfilé, kycklingfilé  eller qournfilé.
Det ska ligga i marinad 1 dygn, så det kräver ju lite planering...inget man kommer på samma dag sas.
Det kallas Grekisk Pytt-i-panna (men p-i-p är ett lite för "simpelt" namn tycker jag...)
Hur som helst prova! Det är supergott!!
Detta är för 6 port:
Skär köttet (ca 1 kg) i ganska tunna skivor, gör inget om de är lite sneda och ojämna!)
Blanda marinaden bestående av:
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-1 1/2 dl olivolja
1-1 1/2 tsk sambal oelek
2 msk soya
Lägg köttet i en burk, häll på marinaden och blanda så allt kött täcks.
Låt stå ett dygn i kylskåp.
Smörj en långpanna och lägg i:
ca 1,8 kg potatis i klyftor (ska täcka botten) - salta över
Ställ in potatisen i ugnen, 220 grader i 10-15 minuter. Ta sen ur pannan och strö över fläskfilén och marinaden, 1 röd och 1 gul paprika i strimlor och purjobitar  . Även gott med squash i bitar.
Överst hade jag soltorkade tomater, oliver och en burk fetaost i små kuber (sån där i kryddad olja). In i ugnen igen i ca 35-40 minuter till. Serveras med kall sås och en vanlig sallad.
Kall sås:
4 dl turkisk yoghurt
4 msk majonäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk Herbamare örtsalt
lite mald svartpeppar
lite pressad lime

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar